Vandværket passer på dine personfølsomme oplysninger og
overholder 
persondataloven.
Læs mere om hvordan vi behandler persondata og cookies.


25. maj 2018 trådte den nye EU-forordning om håndtering af Persondata (GDPR) i de enkelte
medlemslande i kraft. I Danmark er regelsættet i dag kendt som Persondataloven.

Men hvad har de nye EU-regler egentlig af betydning for vandværket som virksomhed?
Hvad er forskellen på den nugældende Persondatalov og den nye
EU-forordning? Hvorfor er der behov for nye regler?
Og hvad har det af konsekvenser, hvis ikke vi som virksomhed overholder reglerne?
Alle virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder, der behandler
personoplysninger, er underlagt den nye persondataforordning. Hvis man er virksomhedsejer
(dataansvarlig), håndterer data for andre virksomheder (databehandler), eller er 
ansvarlig for personaleadministration, er det derfor vigtigt, at man er bevidst om, hvilke
tiltag, der skal foretages for at efter leve kravene”,

Hvilke love er der tale om?

I januar 2015 udlagde Datatilsynet nye minimumskrav til databeskyttelsen til
virksomheders personaleadministration.

I april 2016 blev nye EU-regler for persondata vedtaget, og de trådte endeligt i kraft den 25. maj 2018.

Persondatabeskyttelse kort og godt

Kort sagt handler persondatabeskyttelse i almindelighed om den måde, hvorpå vi som
vandværk håndterer personlige oplysninger. Det kan eksempelvis være medarbejdere, kunder,
samarbejdspartnere og ansøgere. Uanset hvem de personlige oplysninger tilhører, er det vigtigt,
at vi:

  • Indsamler
  • Opbevarer
  • Bruger
  • Deler
  • Sletter

Oplysninger i overensstemmelse med gældende regler i Persondataloven.
Hvordan de enkelte oplysninger skal behandles  afhænger af, hvilken type oplysninger, der er tale
om:

  1. Følsomme oplysninger; f.eks.

helbredsoplysninger, religion,personlighedstest, seksuelle forhold, væsentlige sociale problemer, mv.

  1. Rent private forhold; f.eks. strafbare forhold
  2. Almindelige ikke-følsomme oplysninger;

identifikationsoplysninger (navn, adresse, mv.), familieforhold, uddannelse, beskæftigelse,
løn, skat og gæld, mv.

Læs mere i denne pjece: Persondataloven håndtering